INTERVIEW - Ontwerpster Irene van Vugt

INTERVIEW - Ontwerpster Irene van Vugt


Een van de mooiste kanten van dit vak vind ik de samenwerken met andere creatievelingen. Het zorgt voor een enorme boost van energie en biedt veel mogelijkheden om een memorabele fotoshoot neer te zetten.

Mijn laatste samenwerking was met Irene van Vugt, een bijzonder getalenteerde ontwerpster uit Utrecht. Wij zijn op elkaars pad gekomen, nadat ik contact had gezocht, met een verzoek voor een eventuele samenwerking. 

We ontmoeten elkaar, enkele maanden geleden, voor het eerst in haar inspirerende atelier aan de Utrechtse gracht. Zodra je binnenloopt, is het overduidelijk dat Irene een gepassioneerde en talentvolle ontwerpster is. Hier zijn haar handgemaakte creaties te bewonderen, onder anderen kleine hoede, grote hoeden, turbands en perfect uitgewerkte leren tassen.

Ik ben altijd opzoek naar verhalen om te vertellen via beelden en ik was benieuwd naar die van haar. Haar ontwerpen zijn heel gedetailleerd en goed uitgewerkt. Kleurrijk en net een tikkeltje anders dan de hoedenontwerpen die wij vaker voorbij zien komen. Zoals haar prachtig gedetailleerde turband ontwerpen. Dit gegeven, wekt bij mij nieuwsgierigheid en bewondering op voor haar eigengemaakte unieke stijl.

Naast de samenwerking voor de fotoshoot met ons prachtige model Cherokee Chin Joekie, die deze collectie perfect vertegenwoordigt en draagt. Wil ik graag met jullie delen wie Irene van Vugt is, hoe ze is begonnen en wat wij komende jaren van haar mogen verwachten.



Hoe ben je begonnen met je eigen bedrijf?  

Nadat ik in 1995 ben afgestudeerd aan de HKU, ben ik begonnen als hoedenontwerpster en het geven van workshops en lessen in het maken van hoeden en tassen.


Waar haal je inspiratie uit voor je ontwerpen? 

Kostuumgeschiedenis, architectuur en natuur. Ik vind het interessant om te kijken wat het materiaal waarmee ik werk, doet en laat zien. Het is een soort samenwerking. 


Wat is het verhaal achter je laatste collectie?

Ik ben vaak geïnspireerd door de vrouwelijkheid en elegantie van de jaren '40-'50. Toen was het veel gebruikelijker om je met verfijning en elegantie te kleden


Met welke materialen werk je graag en waarom? 

Met leer en vilt. Ik vind het elke keer weer een wonder hoe het gestoomde vilt flexibel wordt en zich voegt naar een hoedenblok. Leer leent zich heel goed om structuren in te stikken, waardoor het een tactiele structuur krijgt.


Wat is het belangrijkste dat je geleerd hebt als zelfstandig ondernemer en wil je als advies meegeven aan beginnende ontwerpers/ondernemers?

Ik denk, dat als je iets doet dat bij je past er op de een of andere manier altijd weer een oplossing komt, vaak uit onverwachte hoek.  Je moet hier dus op leren vertrouwen…


Voor wie zou je nog eens een hoed willen ontwerpen? 

Voor koningin Maxima!


Wat kunnen wij verwachten van Irene van Vugt de komende jaren?

Het liefst wil ik al mijn hoeden en tassen zelf blijven maken, zodat het exclusieve artikelen blijven.  Ik vind het heerlijk om  in mijn atelier te werken, nieuwe technieken uit te vinden en over nieuwe collecties hoeden met bijpassende tassen na te denken.



Ik hoop dat jullie net zoals ik, positief verrast zijn door nieuwste creaties van Irene en geïnspireerd zijn door haar verhaal.

Ben je opzoek naar een unieke hoed, tas of wil je zelf de fijnste kneepjes uit het vak leren? Bezoek de website van Irene voor meer informatie via http://www.irenevanvugt.nl/

Wil je meer weten of op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen? Volg ons dan op social media, via de links hieronder!

Credits:

Foto's - Supernovae. Photography door Yardena Silva

Ontwerpen gemaakt door - Irene van Vugt

Model - Cherokeechinjoekie

MUA- Matthys van Kuyven